Lihaksiston voima ja kestävyys ovat toimintakyvyn ja elämänlaadun kannalta keskeisiä asioita. Lihasvoiman tai erityisesti sen puute näkyy arjen pienissä asioissa: nostaminen, tasapaino ja kurottaminen hankaloituvat. Kestävyyden heikkeneminen näkyy työssä, lenkillä tai portaissa – ei jaksa keskittyä, ei jaksa ylläpitää vauhtia tai kesken täytyy pitää tauko.

Ihmiskeho kaipaa liikuntaa. Liikkumattomuus tai hyvin yksipuolinen liikunta aiheuttavat rajoitteita, jotka saattavat alentaa elämänlaatua. Hyvää tekevän liikunnan tuntee jo ensimmäisellä kerralla. Olo on energinen, kun veri lähtee kiertämään. Niskakipu helpottaa, kun nestekierto vilkastuu. Säännöllinen harjoittelu tuo tuloksia, jotka huomaat arjen helpottumisena.

Tavoitteena on sopiva tasapaino

Jokaisella meillä on omat yksilökohtaiset kehittämiskohteet, vahvuudet ja asiat jotka meitä motivoivat. Tarve harjoitella ja liikuttaa kehoa huomataan usein jostain arkea haittaavasta tekijästä – heikentyneestä tasapainosta, kipeästä olkapäästä tai väsyvästä selästä. Sellaisen kuntoon saaminen on käytännönläheinen ja konkreettinen tavoite. Kenenkään ei pidä tyytyä elämään kivun kanssa, apu voi löytyä yllättävän yksinkertaisista asioista.

Hyvän olon edellytyksiä ovat sopiva tasapaino liikunnan, ravinnon ja levon välillä. Kuten missä tahansa asiassa motivaation ylläpito vaatii työkaluja. Liikunta ei ole poikkeus, siksi ammattilaisen apua kannattaa käyttää.